
Navštíveno 4907x

Tak sem pánové včera ladil, až sem přeladil a nenaladil sem nic :) Ještě teď jsem z toho všeho rozpačitej, přinasranej a dafakto zklamanej. Nějak jsem podcenil watáž wooferu ... ne ne ... nespálil sem ho :)
Takže o co jde, bude to delší povídání. Je to nějaká doba, co sem koupil celej natěšenej z druhé ruky subwoofer Infinity Beta TEN. Kdysi dávno jsem ho měl a byl to můj oblíbenec. Takovej malej 10ti palcovej prcek s krásným SQ zvukem, který hrál hodně hluboko - na svůj objem ve 14ti litrech fakt pecka. Takže sem byl rád, že jsem ho sehnal a už už sem se těšil, až bude krásně v autě hrát. Nu a tak jsem ho dal do auta, začal hrát, ale ať sem dělal cokoliv, nemohl sem ho sladit ...
Stávající stav a včerejší ladění:
1× 2 kanál Zenon A-500 , určený pro pohon předních repro Morel Tempo, vytuněné o výhybky a výškáče z řady Elate. Výkony zesu: 2x165W/RMS 4ohm; 2x 315/RMS 2ohm; 1x 635W/RMS 4ohmy můstek. Nechal jsem ho na předek, kvůli kvalitě a hlavně kvůli přebytku výkonu (dobrá kontrola na basech i při max hlasitostech). Gainy nastavený tak, že podle odhadu sypu cca 100-120+ RMS do předních Tempáčů. Takže zvuku až doaleluja. Dle poznámek měření výrobce, pokdu se dá tomu věřit, tak tato poznámečka: It was measured as 243w/4ohm, 380w/2ohm, 756w/4ohm bridged at 1kHz THD 0.5% before we release the sample.
1× 4 kanál zenon (označení si nepamatuju) má dle označení 2×80 4ohm, na 3 a 4 kanálu na 2 ohmech 2×160, v můstku bratru něco kolem 300RMS+. Nakonfán tak, že na zadní Tempáče nehraje ani na polovic, na woofer (zapojeno včera) - gain někde na 3/5 a 250ti watová Beta už měla prblémy s xmax a bylo to i slyšet (šak víme jak to zní :))
Takže to jen tak pro pochopení situace. Možností a kombinací je tedy hromady:
1, nechat předek na přebytku výkonu, zadek nechat tak, pořídit nějaký jiný SQ woofer který bude mít normální citlivost a zatížitelnost bratru 350RMS
2, předělat to, předek i zadek hrát na 4 kanál a na 2 kanál v můstku posadit nějakou "potvoru", která se nebude bát skousnout 600RMS+ a budu o ní vědět
Celé to nechci hnát někam do "duc duc designu". Chci zanechat woofer jako doplnění pásma + nějaký ten benefit navíc, když si budu chtít užít trochu víc basů. Současná Beta doplní pásmo, ale až při velkých hlasitostech. Jasně, kontrolu wooferu z místa řidiče mám. Ale znáte to, vyhulím woofer, budu si užívat basy při řekněmě poloviční hlastosti, pak budu mít náladu, volume doprava, zapomenu na remote wooferu a v lepším případě to chytne zasík, kterej se vypne, protože mu woofer řekne "hele, tak takhle ne". V horším případě to odnese woofer nezapomenutelným smradlavým zážitkem nebo mechanickým poškozením.
Celkově jsem asi nějak podcenil konstrukci kufru u Superba (1.gen) a moc toho dovnitř neproleze, i když dám skivak doháje. Možná sem podcenil i to, že nakrmený tempáče nějakej 250ti watovej woofer nevytrhne :) Mno jo, celoplechy a poctivý vytlumení dělají svoje, nezdaj se mrchy ...
Nu ... a teď babo raď. Chci nechat zadní kompa, už jen z důvodu mít trochu basů, když se woofer vydělá -takže aktiv a podobný konfigurace nepřichází v úvahu - to by šlo do nehoráznýho TUSu a všechno by bylo v háji. Pasiv s TCR mě bohatě stačí. Na hifi poslech sem se už zařídil doma.
Čekám horkokrevné diskuze a nebojím se kritiky :)
Moc nevěřim, že by ten čtyřkanál měl v můstku 300W. Rozhodně bych volil cestu čtyřkanálu na všechny repro + nastavit HPF na cca 80Hz - repráčkům se uleví a 80W na kanál jim bohatě postačí. Oproti tomu woofer dostane sice přebytek výkonu, ale s tim si poradí a dvoukanál v můstku ho bude i líp kontrolovat. Jooo sedany jsou pro SQ instalaci na houby, ta přepážka prostě moc basů při průměrnym výkonu nepustí, ale 250W woofer by měl v pohodě zahrát velmi slyšitelně na tom zmůstkovanym dvoukanálu. Spíš bych se vsadil, že ti to nehrálo proto, že ten čtyřkanál už neměl výkon...
323 proč by se jim mělo ulevit? jde vidět že tempa neznáš jinak bys toto nepsal
HPF 80Hz je hrozně moc, to se používá s prominutím pro sračky. 40Hz při 18-24dBoct je pro ně akorát. Výkon ten 4 kanál měl, o tom není pochyb, zesiluju, zesiluju, žádný zkreslení a najednou došel x-max. Jak zní zkreslení vím. Slyšel sem tenhle woofer na několika zesilovačích, počínaje VRXem a McIntoshem konče a vím jak se chová.
Každopádně i tak zkusím přední Tempáče prdnout na 4 kanál, jen pro test, jak se to snese. Výkon možná bude chybět, ale kdo ví, chce to slyšet. A schválně, speciálně pro 323Martyho zkusím tu Betu švihnout můstkem na ten dvoukanál. Teoreticky vzato by ho mohl líp ukontrolovat, ale dokud se to nekusí v reálu, můžem jenom polemizovat.
Zasranej sedan :)
v sedanu je to vždycky takový divný, měl jsem uzavřenku v kufru BMW 7 a taky jsem měl podobnej problém, v kombíku je to prostě lepší.. nicméně bych zkusil jinej zesík na sub, taky se mi moc nezdá ten zmůstkovanej 4k
Do palubky ne, i když se to povede, vypadá to přinejmenším jako nádor. Zvukově to musí být asi prima, ale já přizpůsobuju muziku do auta a ne naopak.
sry za ot ale kdyby neco tak bych tu BETU koupil....
HPF 80Hz je hrozně moc, to se používá s prominutím pro sračky...
Vyšší řada Dotech má rezonančku 65Hz, ty Tempa na tom nebudou lépe.
OT: Milhauzz - Na hifi poslech sem se už zařídil doma.
Pochlubíš se?
80Hz je většinou akorát... Pokud není subák "hučák".

22.06.2010, 15:14 |
Milhauzz | Upraveno: 2010-06-22 15:20:09
hifimaniak: jasan, beru .. ale co slyším, to slyším. Chceš mi tím říct, že kdyby měly rezonančku 65Hz, tak to pod 65Hz nezahraje a já sem tím pádem hluchej a blbej zároveň? :) Nehaním tvůj názor, beru ho ... ale co slyším, to slyším a ořez na 80Hz je už fakt moc, to sem nemusel probůh tlumit dveře jak jelito. Apropo, výrobce uvádí response od 40Hz, o rezonančce nic nepíše ....
krtekaudio: ta už je tak nějak předběžne zamluvená, ale kdyby z toho sešlo, proč ne ...
junglist.cz : už sem se tu "chlubil", spadá to do hi-fi, ale žádná extra pecka to zase není. Camridge Audio a Focal.
Ono ještě ohledně té rezonanční frekvence, nabíhá tu impendance a zkreslení, to dá rozum. Ale teď otázka na tělo, tu rezonanční frekvenci udávanou výrobcem, při jaké akustické zátěži je meřená nebo danná? Myslím tím typ ozvučnice. Pokud je to při freeair měření, tak ozvučnicí ji dokážeš dát dolů. Myslím to tak, že sice rezonanční frekvence je jakási dolní mez, ale nikde se nepíše, že pod tuto frekvenci reproduktor nezahraje (třeba i se snížením akustického tlaku). Navíc si myslím, že rezonanční frekvenci je dobrý řešit třeba u ladění bassreflexu u wooferu. Nebo se šeredně pletu? Pojďme to rozebrat ...
Milhauzzi, nijak sem tim nechtěl ty kompa hanit, jen sem psal, že od 80Hz bude 80W naprosto dostačujících. Možná, že 80Hz je už celkem vysoko - asi sem trochu zmutovanej tim, že používám jen 13cm repráky, ale ruku na srdce, když vezmeš testovací CD a pustíš do nich signál kolem 50Hz, budou jen vlnit teplej vzduch, nebo hrát tak potichu, že se nevyplatí je touhle frekvencí vůbec obtěžovat, jen jim zbytečně zabíráš výkon pro to, co zahrajou už výborně... Navíc v kombinaci s Betou, která hraje fakt krásně a neni to nad 100Hz žádnej hučák, ale příjemně hrající woofer. Pokud hovoříš o SQ instalaci, nešel bych s tou HPF pod rezonanční kmitočet...
přesně jako kral, nebo taky 6"
323Marty: z tebe de chlape dobrej pocit kvalitní diskuze. Dle selského rozumu by se dalo kalkulovat s tím, že třeba oněch 80Hz je optimální pro 13cm; a řekněme 60Hz pro 16cm repro. Ale testovací cejdo by ukázalo víc, to máš naprostou pravdu. Zkusím s tím dneska zalaborovat, Ravo bude svědek s dobrýma ušima a uděláme si na to nějaký názor.
Nebo je taky možný, že sem zblblej já. Třeba ony udávané frekvence, při ladění propustí, na displeji /A 9853 kecají. Já už sem si zvykl, že toto rádio nemá úplně luxusní provedení výhybek.
Nuž, du laborovat, večer budu chytřejší.
kral007 a Midnite: Neserte mě :)
vasekch ma od nas 8" aliante v superbu, treba prispeje jak mu to hraje, mne se to libilo, ve velkym aute nej reseni
proč? :) fakt je pak ten zvuk parádní.. v oktě I to byla krása :)
Přesně jak píše kral007. Zvukový projev parádní. Mínus je samozřejmě místo na nohy, ale u superbu jde ta sedačka hodně odsunout aniž by to bylo na úkor cestujících vzadu. Možná, že nějaké litry by šly nahnat i přímo v palubce.

Vždy, když jsem chtěl, aby auto hodně dobře hrálo, musel jsem kompa řezat na 50-63 Hz a na stejné děličce basák. Důvodem bylo to, že při děličce 80 Hz jsem zkrátka pořád basák neslyšel z palubky, ale zezadu z kufru auta.
Basy musí jít zkrátka pocitově zepředu, ikdyž je basák v kufru. Ale docílit toho není tak snadné, a s 80 Hz děličkou si myslím, že se to nikdy dokonale nepovede.

22.06.2010, 18:19 |
wattman | Upraveno: 2010-06-22 18:25:14
jj, přesně jak píše Milan...
Ale v sedanu se dá vymslet i to plato a pod něj ozvučnici.

22.06.2010, 18:57 |
choze rozřezej palubku a máš to:D


22.06.2010, 20:26 |
Radeggast | Upraveno: 2010-06-22 20:34:43
Tak ono zase... Když tam pošleš 40Hz zvuk a bude to hrát (spíš hučet), tak to neznamená, že ten reprák může hrát od 40Hz, aniž by na tom utrpěl zvuk ve středním pásmu...
Jinak souhlas s prohifi.cz, pokud je basák vzadu, tak 80Hz je moc a basy jdou slyšet zezadu...

22.06.2010, 23:22 |
Boďa No jo, jenže ty dvě 16cm repra na těch 50Hz nemaj prostě páru (50Hz z většího repráku má šťávu). A když to tu řízneš, tak se kompa míní zbláznit a sub se "fláká"...
Na tucárny je těch 80Hz dobrejch, hlavně když to tluče :-)
Problém bude i ve sfázovaní sub a kompa. Pokud kompa hrajou celý pásmo a sub např. do 100Hz a budeš je mít přesně v protifázi, tak Ti basy zmizí. Bude se to v tom autě tak divně mlátit.
Ale kdyby si je měl přesně ve fázi, tak basů bude mnohem více...
Jak to napsal Milan, že je slyšet sub ze zadu...
Tuhle jsme s tím v autě laborovali a na zesu se nastavila fáze (má plynule regulovatelnoul 0-180°) vonvok na polovinu toho čudlu asi 90. Basák normál fázi stejně jako zbytek.
A pokud si chci pustit nějakou rozumnou hudbu tak kompa od 50Hz a sub do 80Hz se zdálo jako nej řešení. Aby nebyl sub slyšet ze zadu, ale mělo to "páru".
Při dělení 50 a 50 to prostě při vyšší hlasitosti nebylo ono.
S tou fází a zesem by si ho to chtělo vytáhnout na sedačky a knoflíkem motat, když to hraje...
Ale za chvíli je stejně člověk tak zblblej a hluchej, že už pak neví vůbec nic :-)
osobně se mi líbí myšlenka subu v platu sedana s vyrobenou ozvučnicí. nemáte někdo nějakej obrázek, nebo nějaký zkušenosti?
Kompa umi zahrat kolem tech 63 Hz, ale chce to dat par tisic na tlumeni, pohrat si s idealni velikosti ozvucnice atd. Nestaci to jen tak nasroubovat, ale da se to.
Basy zezadu se daji castecne eliminovat prave prekryvem pasem basaku a prednich repro jak pise Boďa. Zkousel jsem to tak u sebe a basak hral treba do 63 Hz, kompa od 50 Hz a bylo to moc prima :-)
Nuže pánové, včera večer se mi už nechtělo za net, takže výsledky včerejšího laborování přináším až dnes. 4 kanál sem zapojil na kompa, silnej dvoukanál do můstku na woofer. Překvapení se nekonalo, woofru došel dech a Zenon o něm ani nevěděl. A kde není síla, nastupuje rozum, ne-li know how.
Nejdřív k děličkám. Použil sem zlatou střední cestu a ořezával na 12dB/oct. Rádio umí 6,12,18 i 24, ale to si nechám až na jemnější doladění, až bude víc času. Oněch 80Hz je moc, o tom sem se přesvědčil jak já, tak Ravo. Při téhle děličce naprosto zmizí drajv a navíc, jak se tu píše, pocitově jdou basy zezadu, což je špatně. Zkoušeli sme hodně žánrů muziky, jak s tvrdým kopákem a vysokou basou, tak i něco měkčího. Ideál se zdá dělička 50Hz 12dB/oct na kompech a na wooferu 63-80Hz na 12dB/oct (dle žánru). Chtělo to i malinko posunout gainy na středobasech dolů aby trochu woofer vynikl.
Ale pořád to nebylo ono. Začlo teoretické polemizování na téma "akustika v autě je svině". Alébrž zesíky nemají plynulé nastavení fáze, musel sem si pomoct na rádiu. Jen tak z prdele sme zkusili otočit fázi a každýmu je asi jasný co se stalo. Z basáku se stal rozhuhlanej zmetek, kterej nehrál, ale jenom třepal s celým kufrem. Každopádně rozdíl 0° a 180° byl tak citelnej, že se nám až moc hodil na další testování. Nu a když není k dispozici plynulé nastavení fáze, pomohli sme si časovým posunem (TCR). Mám přepnuto na jednotky v centimetrech, takže nedokážu odhadnout, kolik to bylo milisekund. Ale při posunutí wooferu o 102cm dozadu se projev vyšších basů krásně zpevnil a byl krásně sesynchronizovanej se středobasama. Opět sme projeli několik CD a výsledek byl na místě. Krásnej SQ zvuk, basy jak v hifi studiu - přesný, rychlý, byly prostě přesně tam, kde mají bejt. Je to sice paradox, že při zpoždení je přesnější, ale co si budem povídat, ono se to v autě kdo ví kde odráží, potkává, sčítá a odčítá ... prostoru sice málo, ale takový stojatý vlnění je taky potvora i v autě. (jen potvora, doma je stojatý vlnění katastrofa :)).
Stejně tak jak tak sme došli k názoru, že na sedana je Infinity Beta prostě slabá. Zvuk z něj se malinko do kabiny dostane, když se člověk zaměří do poslechu, tak slyší ... naslouchá, ale zážitek chybí. Kdyby měl zatížitelnost řekněme odhadem o 100W více, nebylo by to od věci. Každopádně, kdyby je kdyby a tak Ravo "vyhrál" do Oktávky woofer a já už pokukuji po něčem jiným. Co nevidět přijde na test Morel Ultimo (ale verze SC, klasiku bych neměl čím nakrmit) v BR ozvučnici, tak sem na něj zvědavej.
Padl i dialog o wooferu před spolujezdcovýma nohama. Může to sice hrát fantasticky, ale zavrhl sem to, už jen proto, že s mým "citem" pro design by to dopadlo špatně. Další důvody jsou jasný, nechci kazit vnitřek superba něčím takovým a nechci se cítit jak při výslechu, kdykoliv tam sedne někdo kdo není v obraze. Řezat palubku jak ukazoval Choze je už hardcore na EMMA věci a podobný úchylárny :) Já prostě musím počítat s tím, že nebudu sám, kdo tohle auto bude řídit a chci ho i z důvodu možnýho rychlýho prodeje (nikdy nevíte kdy vás potká finanční kolaps) v OEM stavu. Navíc, jak jsem psal, v autě je muzika primárně na zpříjemnění cestování, na hifi poslech mám kravinky doma.
Tak prozatím vše ... :) Počkám co udělá s celkovou koncepcí silnější woofer a pak se bude ladit zas. A ladění a laborování nás co? Baví :)

23.06.2010, 09:36 |
Ravo Já se ještě připojím s drobným infem o tom, že ten 4kanál Zenon uváděný 4x80 má reálně 4x100+ protože Tempáče byly dostatečně nakrmený a hrály více než důstojně ve vytlumených dveřích (měl jsem z toho trošku strach že to nebude ono a zes nebude stíhat..), spousta "běžných" instalací by mohla závidět drive ve spodních pasážích (i bez použití SW).
Ve výsledku musím shrnout že udělat použitelný a designově rozumný SW systém v sedanu je sakra ořech a s Milhauzzovým supem jsme ještě v půli cesty, jsem zvědavej co s tím udělá silnější SW (mám z toho trošku smíšené pocity, štve mě že to Milhauzzovi nevyšlo jak si plánoval, ale zase jsem nadšenej, že se můj SW problém co koupit vyřešil nejlepším možným způsobem - pocity jako když vidíš padat tchýni do propasti ve tvým novým autě :)
Millhauz a co plánuješ za další woofr?
Mně se líbí, jaký jsi Milhauzzi vypravěč - myšleno dobře :-)
Pakliže by měl někdy někdo zájem slyšet opravdu rázný, tvrdý a silný, kontrolovaný bas, Boďa má v autě Beymu Power 12, což je excelentní carhifi woofer, který dokáže v BR bedně neuvěřitelně hrát... Je to ve spojení s Dotechama.
Ano. Rezonanční frekvence je měřená ve volném prostoru. Impedance je nejvyšší právě na rezonanční frekvenci.Současně je největší výchylka membrány.
Dle mně. Zastavěním do ozvučnice se fs nesníží. V ozvučnici se udává jako fc a bude vždy vyšší než fs. S max. výchylkou prudce roste zkreslení. Proto nechápu dělení pod fs.
Nevím ale, proč jsi se tolik zaměřil na děličku 80Hz. Pokud je fs kolem 75Hz, tak bych je dal od cca 78Hz. Dobré by bylo nechat změřit TSP. Snažím se vycházet z parametrů reproduktorů a na zákledě toho nastavovat. Pokud to ty reproduktory nezvládnou, tak je tak nebudu nastavovat jen proto, že se mi to nelíbí.
Diskuse se rozjela dobře a budu rád, když se k problematice fs vyjádří někdo fundovaný. Jinak si stále stojím za tím, že nastavovat něco " na ucho " je k ničemu. Počítám, že do 2 měsíců budu mít auto v kupě. USB zvukovka je doma, čekám na mikrák a sám jsem potom zvědavý co mi z toho poleze za výsledky.
Beymu Power chválilo už hodně lidí. Vypadá to na zajímavou variantu.
Fs repro je daná, každopádně se jedná o reproduktor a ten potřebuje ozvučnici, kterou nelze ladit níže - ovšem to v případě bassreflexu, což u komp ve dveřích není. takže když vezmeš, že je to zavřenka, která má cca 15 litrů objem, potřebuješ zjistit její QTC - což je jakost/ztrátový činitel ve který přechází dané Qts reproduktoru. Parametry a zákonistosti zavřenky jsou dané a výsledná impednační char. je ovlivňována tím činitelem - resp. Fc ozvučnice, na které bude opravdu nejvyšší... A při rezonační frekvenci má repro minimální výchylku - né maximální - viz výše o impedanci :-)

24.06.2010, 13:48 |
hifim@ni@k | Upraveno: 2010-06-24 13:53:53
wattman: určitě nejmenší ?
Ve volném prostoru přece " lítá " membrána nejvíce. Se zmenšující se bednou, bude pohyb více tlumený. Pokud mi něco uniklo, budu to muset zase nastudovat.

25.06.2010, 10:27 |
wattman | Upraveno: 2010-06-25 10:33:26
nene - já se bavím o rezonační frekvenci ozvučnice -ta je pro nás důležitá a určuje charakter při spodku.
A se snižující se impedancí je logicky potřeba méně příkonu - tedy je i větší výchylka, kdežto větší odpor na určitém kmitočtu je právě "odpor" - tedy závislá impedance. Další věc je kontrola a vše je s tím spojeno. Zda chceš, půjčím tu asi nejlepší knížku, co mám o těchto principech a dozvíš se toho moc.

26.06.2010, 13:13 |
noclue | Upraveno: 2010-06-26 13:19:09
ahoj, ma superb v plate nejaku dieru? alebo len ski-sack? ak to ma byt na dokreslenie, tak JL8w3v3 alebo pripadne aj to infiniti strc do BP a portom cez ski-sack v dobrom sq-bandpase aj 8w3v3 vie poriadne...
pri JL funguje BP uzavreta naqtc 0.6-0.7, vetrana netto 2x tolko port podla ucha :-)
za mě nejlepsi reseni 8" do palubky zpusobem jakym to ma např dvojce Gregi,Oskar. Hraje to dle meho perfektne a jedine co pripadne pak musis koupit jineho je novej kastlik,palubka zustava neposkozena.
Takže asi zavírám tento thread, řešení se našlo, viz pár threadů výše. Uzavřenka v kufru.